Ylen uusi Nepot-sarja on synnyttänyt vilkasta keskustelua heti julkaisunsa jälkeen.

Kesäkuun alussa Yle Areenaan saapunut ja TV2:lla esitetty ohjelma on kerännyt runsaasti mielipiteitä erityisesti sosiaalisessa mediassa.

Keskustelu on ollut paikoin niin kiivasta, että Yle on ottanut kantaa kommentointikulttuuriin omilla kanavillaan.

”Muistetaan pitää keskustelu fiksuna”

Yle Areenan Instagram-tilillä julkaistiin muistutus siitä, että palautetta saa antaa, mutta keskustelun tulee pysyä asiallisena.

– Kiva nähdä, että Nepot-sarja herättää kiinnostusta! Meille saa aina jättää palautetta, mutta muistetaanhan pitää keskustelu fiksuna.

Yle ohjasi keskusteluohjeisiin

Samalla kommentoijia ohjattiin Ylen keskusteluohjeisiin. Niiden mukaan esimerkiksi vihapuhetta, uhkailua, pilkkaa, yksityisyyttä loukkaavia viestejä tai rasistista sisältöä ei julkaista.

– Jaetaan ajatuksia, mutta ollaan asiallisia sekä muita kommentoijia että meidän päähenkilöitä kohtaan.

Ylen viestinnän mukaan voimakas keskustelu kertoo ennen kaikkea siitä, että ohjelma on herättänyt yleisössä tunteita.

– Kannustamme yleisöä vuorovaikutukseen sometiliemme kommenttikentissä, mutta huolehdimme samalla että keskustelu pysyy asiallisena.

Keskiössä viiden nuoren elämä

Sarjassa seurataan viiden nuoren elämää päiväkirjamaisella otteella. Mukana ovat Frans Frangén, Helga Temonen, Victoria Eerikäinen, Fanny Seppälä ja Viljami Lahti. Toisin sanoen nuoria, joiden vanhemmat ovat tunnettuja suomalaisesta julkisuudesta.

Sarjan nimi viittaa nepotismiin eli ilmiöön, jossa sukulaissuhteiden nähdään vaikuttavan mahdollisuuksiin tai näkyvyyteen. Viihdemaailmassa termiä käytetään usein kuvaamaan tunnetuista perheistä tulevia uusia nimiä.

Katsojien mielipiteet ohjelmasta ovat jakautuneet

Osa on kyseenalaistanut koko ohjelmaidean ja pohtinut, miksi julkisuudesta tuttujen henkilöiden lapsista tehdään oma sarja.

– Tämmöstä ei tartte tehdä verorahoilla, eräs katsoja kommentoi Areenan Instagramissa.

Kritiikkiä on tullut myös sarjan tyylistä

– Epämiellyttävää sinne tänne säntäilyä. Raskasta seurattavaa. Ei jatkoon, kommenteissa arvioidaan sarjaa.

Myös kehuja on tullut

Toisaalta moni katsoja on puolustanut ohjelmaa ja kehunut mukana olevia nuoria.

– Ihanan oloisia nuoria! Facebookissa kehutaan.

– Fiksuja tyyppejä, eräs katsoja summaa.

– Katsoin kaikki jaksot ja ihan kiva sarjahan tämä on! Facebookissa kommentoidaan.

Sarjan ympärillä käytävä keskustelu näyttää ainakin toistaiseksi jatkuvan, mutta Ylen viesti on selvä: mielipiteitä saa esittää, kunhan keskustelu pysyy rakentavana.